Kézilabda

Úgy gondoltam hasznos lehet ez a menüpont azon olvasók számára, akik nincsenek teljesen tisztában a kézilabda szabályaival, s néhány a sportággal kapcsolatos fogalommal.
Mivel Amanda élete eléggé a kézilabda körül forog, elképzelhető, hogy több olyan fogalom jelenik majd meg egyes fejezetekben, melyekkel nem mindenki van tisztában. Itt remélhetőleg minden kérdésetekre megkapjátok majd a választ.



Kézilabda:
A kézilabda egy olyan labdajáték, melyet két hét játékosból álló csapat (hat mezőnyjátékos és egy kapus) játszik egymás ellen. Az a csapat nyer, amelyik többször tudja az ellenfél kapujába juttatni a labdát a játékidő alatt. Egy mérkőzés két félidőből áll, melyek harminc percesek. A két félidő között negyed óra szünet van.
Egy nagyon jó összefoglaló grafikát találtok a következő oldalon ábrákkal, szövegekkel: A kézilabda szabályai

Fogalmak, melyek előfordulhatnak a történetben:

*         Kapuelőtér: A két kapu előtt található folyamatos vonallal körülvett rész. Ezt a vonalat a kapuktól 6 méterre húzzák meg. Itt csak a kapus tartózkodhat, az itt lévő labda az övé. Mezőnyjátékos belépéséért szabaddobás, kiállítás vagy büntető (= hétméteres) is járhat. Egyes esetekben büntetlen marad.
*         Szaggatott szabaddobási vonal: Minden pontja a kaputól 9 méterre, a kapuelőtér-vonaltól 3 méterre van felfestve.
*         Büntetődobó-vonal: A kaputól 7 méterre található, innen dobják a játékosok a büntetőket.
*         Gólvonal: A két kapufa mögött van. Ha ezen szabályosan áthalad a labda, azt gólnak kell tekinteni.
*         Középvonal: A pályát két egyenlő területű térfélre osztja, a két oldalvonal felezőpontjának összekötésével. Gól után innen kell indítani a támadásokat, melyet a bíró jelzése után kell elvégezni. (=középkezdés)
*         Oldalvonal: A pálya hosszabb oldala.
*         Cserevonal: Az oldalvonalra merőleges, a zsűriasztal és a kispad között található. Itt kell cserélni.
*         Wax: a kézilabdát a játékosok általában egy úgynevezett „wax” nevű anyaggal bevonják a jobb tapadás érdekében.
*         Cunder: pattintott csavart lövés


Játékosok posztjai:
*       jobbszélső
- támadáskor: balkezes, szélső játékos, indításoknál gyakran ő dob ziccert, vagy középre tör
- védekezéskor: posztján védekezik, zavaró, vagy középső védő
*       jobbátlövő
- támadáskor: balkezes, átlövő játékos, tehát az egyik fő gólszerző, fontos a játékkapcsolata a belső emberekkel
- védekezéskor: posztján középső védő
*       irányító
- támadáskor: jobb- vagy balkezes, ő a karmester: a csapat vezére, mozgatója, „figura-bemondója”
- védekezéskor: posztján középső védő vagy zavaró
*       balátlövő
- támadáskor: jobbkezes, átlövő játékos, tehát az egyik fő gólszerző, fontos a játékkapcsolata a belső emberekkel
- védekezéskor: posztján középső védő
*       balszélső
- támadáskor: jobbkezes, szélső játékos, indításoknál gyakran ő dob ziccert,vagy középre tör
- védekezéskor: posztján védekezik, zavaró, vagy középső védő
*       beálló
- támadáskor: jobb- vagy balkezes, a „húsdarálóból” gyakran befordul és lő, de főleg nyitja és zárja a falat
- védekezéskor: posztján középső védő
*       kapus: A kapus az egyetlen játékos, aki a saját kapujának előterében korlátlanul mozoghat, akár a labdával is, figyelmen kívül hagyva a mezőnyjátékosokra érvényes lépésszabályt. A kapus a kapuelőtérben védekezés céljából bármely testrészével érintheti a labdát, azonban eközben nem veszélyeztetheti az ellenfelet. A hatos vonalon kívül nem ütközhet az ellenfél játékosával, ezért végleges kiállítás jár.